“comences a veure quina classe de món estem
creant? És el contrari, exactament el contrari, d’aquestes estúpides utopies
hedonistes que varen imaginar els antics reformadors. Un món de por, de
racionament i de turment, un món de trepitjar i ser trepitjat, un món que es farà cada dia
més despietat. El progrés del nostre món
serà la conseqüència de més dolor”
George Orwell, 1984
El mode de
producció capitalista està en una crisi
profunda i, a mig termini, irreversible. Molts dels valors i de les idees, de
les institucions i de les estructures de poder,
que han impulsat, alimentat i mantingut el sistema social basat en
aquest mode de producció, avui, ja són objecte de revisió i, en un futur
immediat, de ben segur, caldrà aprofundir creativament en l’anàlisi i en la previsió
d’una nova manera d’entendre la vida sobre el nostre planeta.
Històricament, de
la mà del desenvolupament i del creixement del Capital es crea una nova manera de domini sobre la vida de les
persones, i l’adveniment d’una ideologia
de suport que ho justifiqués. La fi del domini directe sobre la població que era
característica dels sistemes socials anteriors (com ara en el esclavisme o el feudalisme) donà lloc el regne de la Llibertat (individual i d’empresa),
que les idees de la Il·lustració difongueren per tot l’Occident. I amb la
Llibertat (ara l’ésser humà ja era lliure per vendre el seu treball), la Raó com
a eina de canvi i progrés social. Ja es podia fer fora els vells valors, les velles creences, qüestionar el
funcionament de les velles religions. L’inici de l’època de la ciència havia de significar l’enterrament
dels vells mites. Res més lluny de la realitat.
Aviat, alguns
pensadors de la Il·lustració, com ara Condorcet o Turgot, mitificaren la nova
Raó amb la seva fe amb el Progrés. Un Progrés que, d’alguna manera, justificava
la creixent racionalitat econòmica que imposava el capitalisme. Aquesta Raó i aquest Progrés eren la condició de l’existència de la nova classe social ascendent, la burgesia, i el
mitjà i l’objectiu d’ una nova organització política de la societat, un nou tipus
d’Estat. Un Estat (capitalista) que justificava la seva creació com a regne de
la Llibertat, com a desenvolupament de l’Esperit que es fa lliure, en el
pensament de la filosofia germànica (Kant, Hegel, ..), o per la seva utilitat
pràctica, en la filosofia anglesa (Locke, Stuart Mill, Hume,..), o en la nova ciència econòmica (Adam Smith,
Ricardo, ..)
Amb la Llibertat
i la Raó a la ma tot era possible: la recerca de noves fonts energètiques, la creixent millora en els mètodes
d’organització del treball, unes noves relacions socials de producció, i la
mitificació de la Tècnica. La crítica marxista a l’evolució històrica del
Capital també ha estat presonera d’aquesta mitificació de la tècnica i la
racionalitat econòmica, que varen avançar,
des de la utopia premarxista, pensadors com Sant-Simon. La Política marxista
justificaria la necessitat històrica del l’Estat i del seu desenvolupament fins
a la seva superació, per transformar-se d’eina de sotmetiment polític a simple
regulador de les noves forces productives. La fe en el
Progrés, en la Raó, en l’Estat, en el sentit progressiu de la Història Universal, en el Desenvolupament, en l’esperit revolucionari del desenvolupament
de totes les forces productives de la societat, en la transformació constant, en
la Tècnica, .... I així, hem justificant
conceptes, en principi, antagònics, com són desenvolupament i sostenibilitat, eurocentrisme
i autonomia de les nacions, nacionalització i cooperació econòmiques, ..., en l’idea que la contradicció no era tal,
sinó, que era un pas més en la Dialèctica de la Història. La idea que el
desenvolupament de les forces productives i la modificació de les relacions de
producció havien de permetre l’aprofundiment de la lluita de classes i l’adveniment
d’una nova classe social hegemònica, el proletariat; la justificació de que el
“Socialisme en un sol país”, d’Stalin, no era una renúncia sinó la conseqüència lògica d’un determinat context històric internacional i de l'insuficient desenvolupament de les
forces productives, i que, per tant, la revolució socialista mundial hauria de venir, més endevant, de la ma
dels països capitalistes més desenvolupats. Tot eren maneres de justificar
aquesta mateixa fe en el Progrés i en la
Tècnica, com si la tècnica moderna no portés, en si mateixa, la llavor d’unes
determinades relacions socials de producció i de reproducció.
Hem d’acabar amb els
nous mites: Més centralització econòmica
no vol dir més garanties per accedir el Socialisme; més proletarització del
treball no vol dir més capacitat de canvi en el model econòmic; més força
sindical no vol dir, directament, més capacitat organitzativa i revolucionaria
dels treballadors; menys Estats no vol dir més facilitats per l’autonomia dels
pobles i de les nacions. De la mateixa manera que la natura ens assenyala els
seus límits, la creixent socialització del treball va acompanyada d’una
contradicció creixent entre les cultures
i les poblacions a nivell mundial; i posa en qüestió la manera d’organitzar la
vida de les persones i la relació d’aquestes amb el medi.
És clar que, com preveia
la Rosa Luxemburg, en el moment en que
totes les formacions precapitalistes estiguin mercantilitzades esdevindrà la
impossibilitat material d’obtenció de la plusvàlua capitalista, per la pròpia
impossibilitat de la existència d’una demanda agregada que la permeti. Però, malgrat
l’evident ensorrada del capitalisme a mig termini, ens podem preguntar si això facilitarà
la unió de la classe treballadora mundial a la recerca d’una nova manera de
treballar i viure? Pel que sembla, fins ara, més aviat el col·lapse econòmic
generarà més i més conflictes a nivell del planeta, més divisió de la població.
Si això fos així, el futur de la Humanitat estarà en entredit.
Una via de
sortida davant d’aquest futur previsible, pot ser, també dialècticament, anar
pensant i treballant col·lectivament per promoure altres maneres d’entendre la
societat, el treball i el lleure, la pròpia vida: cercant altres maneres d’organització social i
econòmica que fomentin la descentralització econòmica, la regionalització
econòmica i política, l’autonomia política de les nacions, l’autosuficiència
energètica i alimentària, el cooperativisme i les economies a petita escala,
...I per això, conceptes com equilibri, harmonia, decreixement, “desconnexió”
econòmica, ... han de ser objecte de debat. Un debat fet a partir de criteris
de sostenibilitat ambiental, política i social; un debat que busqui la construcció d’un nou discurs polític, d’una
nova filosofia, d’uns nous valors, d’una nova hegemonia ideològica i social que
faciliti el canvi social; i sense que això sigui incompatible amb la
construcció de noves organitzacions internacionals, d’una nova estructura
política piramidal a nivell mundial, absolutament popular i democràtica, que
cerqui solucions als problemes globals del planeta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada