talaiot

en un petit pais, un petit cim; un bufec, un crit, una mirada. Tot plegat, un passeig escàs, curt, per un camí abrupte i aspre des d'on veure neixer la llum del sol i cercar l'impertorbable ponent. Com el propi viatge de la vida, un principi i un final, des del cau del nostre propi món per refer-lo cada dia

dijous, 23 d’agost del 2012

La llum, la distància, la perspectiva i l’eina: una visió artística de la vida i la Política


En una de les seves cançons, en Victor Jara deia: “Maria, abre tu ventana y deja que el sol alumbre por todos los rincones de tu casa; Maria, mira hacia afuera, esta vida no ha sido hecha para rodearla de sombras y tristeza ...”  I és que tant en la vida com en la contemplació d’un paisatge, o d’una pintura, la llum i la distància són fonamentals.
Només si ens situem en la perspectiva adequada podem gaudir de l’art o podem copsar la realitat que ens envolta. És clar que, si del que es tracta és de mirar la tranyina de filferro situada al cim de la fundació de l’Antoni Tàpies o un dels grans murals pintats pel nostre camarada Pepe Niebla, la llum del sol, com en la cançó d’en Jara, ens permetrà veure els seus flaixos, la seva lluentor,  els seus diferents matisos cromàtics; però, si del que es tracta és de (ad)mirar un quadre en un espai tancat, la disposició de la pintura, la mida i l’alçada de l’habitació, el color i la qualitat de la llum, són elements que esdevenen  claus. Com, sinó, podrem fruir de la totalitat d’una escena camperola o d’un paisatge nevat del vell Brueghel?, com, sinó, podrem quedar-nos bocabadats davant dels detalls d’un retrat d’en Velázquez o quedar esgarrifats per les cares dels personatges pintats o dibuixats per en Goya?. És qüestió de perspectiva.

En el món d’avui, acostumats com estem a les distàncies curtes, el curt termini, sovint ens passa que mirem més enllà del nas i no veiem rés, o ho veiem borrós, difús. No som capaços de copsar la realitat que ens envolta ni entendre els canvis que,  de manera accelerada, es donen el nostre entorn. Per bé que ens aturem i reflexionem sobre la nostra realitat diària, per bé que tenim més informació que mai no ha tingut ningú (encara que la tinguem que passar pel sedàs de la falsació), ens falta la capacitat d’entesa global i de síntesi necessària. I és que l’home (i la dona) modern té un grau important de miopia i la vista cansada. I encara que els oftalmòlegs  ens diuen que la miopia és una malaltia de la vista relativament moderna, i que a partir d’una edat determinada queda aturada i no va a més, el cert és que no trobem la distància focal correcte per veure el que tenim una mica més lluny, i sovint tampoc  el que tenim davant dels nassos.
I parlant de perspectiva i de la distància adequada, ara em ve el cap el títol de l’article d’en Lenin sobre la crisi del partit socialdemòcrata rus de l’any 1904, “un pas endavant, dos passes enrere”, en uns moments cabdals en la lluita dels bolxevics per la conquesta del poder. Ara només veiem que passes enrere, cap pas endavant. De tota manera, aquesta metàfora comparada també la podríem utilitzar per tal de trencar la dinàmica actual, per  canviar la nostra perspectiva. Efectivament, de la mateixa manera que en la contemplació de l’obra d’art cal buscar la distància i la llum correctes, també en la lluita per la millora de la vida cal fer el procés de recerca apropiat, ni que sigui fora de l’espai que tenim assignat, ni que sigui més enllà dels llocs comuns. Així, és legítim que ens preguntem:
Que en farem de la “vella Espanya”?, capitalitzada ideològicament  pels hereus dels absentistes centralistes de la pell de brau, de dretes i d’esquerres.
Que en farem de la “bella Europa”?,  que ha estat abduïda i raptada, com per un nou Zeus enamorat, pel discurs del Deustche Bundesbank, que sembla anar, encara, a la recerca de “l’espai vital” dels vells “junkers” alemanys dels segles XIX i XX, en les noves condicions facilitades per la caiguda de l’antiga URSS.
Que en farem del capitalisme? que, com en la representació que en fa Goya en una de les seves “pintures negres”,  Saturn devorant el seu fill, malbarata els recursos del planeta; es mostra incapaç de millorar les condicions de vida de la seva població, de manera justa i sostenible; i que, en virtut del seu grau de desenvolupament, empobreix a la majoria i degrada les condicions socials i laborals dels treballadors i treballadores dels estats occidentals que el varen veure néixer.

És clar que les respostes a aquestes preguntes, i  a moltes d’altres tan o més importants, avui, només es poden fer de manera col·lectiva, globalment i localment. El canvi social només pot ser obra de la majoria.
Un dels autors marxistes que, de fa molts anys, més m’ha interessat, en Samir Amin, en una de les seves primeres obres, postulava la tesi que els sistemes socials, històricament, només es poden superar per la seva perifèria. En els darrers anys, en uns moments en que la crisi del sistema capitalista s’ha fet cada cop més evident i més irreversible, ell mateix, defensa la idea de la possibilitat de la “desconnexió” del sistema, atenen les circumstàncies de cada país i de la correlació de forces en la lluita de classes.  Ambdues tesis són probables, però res més que això. El que compte, ara i aquí, és el que cal fer per sortir del cul de sac en que la pròpia evolució del sistema capitalista i els interessos de les classes dominants ens han ficat, i com lluitar per tal que la ideologia neoliberal deixi d’ésser hegemònica.
Per tant, en front de l’economicisme neoliberal, cal la construcció d’un discurs polític alternatiu. Cal que la Política torni a ser el tema central del debat ciutadà. Els mateixos acòlits i ideòlegs del liberalisme, de l’economia de mercat i del lliure canvi, que durant dècades han titllat d’economicistes els teòrics del marxisme, ara s’emplenen la boca davant la necessitat, irreversible i imprescindible (diuen), d’adequar les condicions laborals i socials a la realitat econòmica del “mercat”. Queda clar que, ara més que mai, la condició humana es veu rebaixada a la condició de “força de treball” i el futur queda engabiat entre quatre parets, sense cap sortida, sense llum ni perspectiva.

Com en la cançó de l’enyorat Victor Jara, si no tenim cap finestra, caldrà obrir-la per respirar, somriure i viure; ni que sigui amb el “martell de la justícia”, que deia, en Pete Seeger. Una nova societat ens espera; un nou món que, entre totes i tots, podem crear amb una bona dosi d’imaginació artística, com la de les escultures de ferro (especialment sobre la dona) fetes pel gran obrer-ferrer-escultor Julio González, per fer forat i renovar el paisatge. Cal fer del debat i la paraula eines de canvi social, construir un Front comú, on tothom hi pugui participar, sumar per guanyar plegats una nova llum, una nova perspectiva de futur.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada