talaiot

en un petit pais, un petit cim; un bufec, un crit, una mirada. Tot plegat, un passeig escàs, curt, per un camí abrupte i aspre des d'on veure neixer la llum del sol i cercar l'impertorbable ponent. Com el propi viatge de la vida, un principi i un final, des del cau del nostre propi món per refer-lo cada dia

dilluns, 17 de juny del 2013

La carta de Winstanley


A la seva Excel·lència Oliver Cromwell, general dels Exèrcits dels pobles d’Anglaterra, Escòcia i Irlanda:
............................
I aquí deixo això a les vostres mans, em postro humilment davant vós i em subscric,
Un veritable amant del Govern del Poble, de la Pau i de la Llibertat
Novembre  5, 1651         
Gerrard Winstanley “ (1)


Així comença i acaba una respectuosa i pròvida carta que, com a pròleg a la seva obra  “El dret de llibertat” (“The Law of Freedom”), escrigué en Gerrard Winstanley  a qui de 1653 a 1658 arribaria a ser anomenat  gran “Lord Protector” de la inicial Commonwealth  (Mancomunitat o administració de la “riquesa comuna”) d’Anglaterra. En un llenguatge ple de cites i reflexions de tipus religiós, plantejava un seguit de reflexions i de demandes que podríem semblar molt radicals i igualitàries per a l’època, però que, malgrat el temps passat, ens semblen d’allò més actuals, com ara:

La idea del canvi social, en l’objectiu d’un món més just:
“... l’esperit de la Creació s’orienta cap a la transformació del món ... “

La idea de la lluita de classes i a la supressió de l’explotació del treball:
“ ... els homes rics viuen fàcilment, menjant i vestint gràcies el treball d’altres homes i no pel treball d’ells mateixos ...  obtenen tot el que tenen de la ma dels treballadors ... “

La idea del treball comú i cooperatiu:
“ ... si altres homes l’ajuden a treballar llavors aquelles riqueses són dels seus veïns tant com seves, perquè són el fruit del treball d’altres homes així com del seu propi”

La idea de la supressió de la propietat privada (de la terra) i del seu comerç:
“... quan la terra fou per primera vegada comprada i venuda, molts no donaren els seu consentiment .... per ser quelcom incorrecte que priva els descendents dels seus drets naturals i les seves llibertats ... aquesta compra i venda portà, i segueix portant encara, descontentament i guerres ... “ 

I en conseqüència,

El dret a tenir una terra i un lloc on poder viure:
“vos que teniu el poder de la terra a les vostres mans .... heu ... d’assignar la terra alliberada als oprimits comuners que us han ajudat ...”

El dret a la llibertat d’expressió:
“ ...  si algú expressa judici en les coses de Deu, en contra a l’informe dels clergues   ..... és empresonat, esclafat, destruït ...”

El dret a la informació veraç i a la llibertat de pensament:
“ estan llençant principis subtils a les ments del poble ... produint desafecció de l’esperit ...”

El dret a un sistema fiscal just:
“ ... la càrrega dels delmes es mantenen encara sobre els nostres terrenys....així com els censos dels senyors feudals ... “

El dret a una administració de justícia i una Llei justa i igual per a tothom:
“en molts tribunals i en casos legals, la voluntat d’un jutge i d’un advocat regula per sobre de la lletra de la llei ...”  i sovint “ ...  veiem els usos de la llei mateixa; és la mateixa que era ... només ha canviat el nom ...”

El dret a la igualtat real de les persones:
“ ... el poder dels senyors feudals encara segueix ...    el pobre es manté pobre encara i la llibertat comuna es manté allunyada d’ell   ... nosaltres veiem com un home destacat afavoreix un altre i l’home pobre no té consol .... els habitants inferiors i els treballadors tenen totes les càrregues, cultivant la terra, pagant impostos i donant suport més enllà de les seves forces ...”

El dret a tenir un govern veraç, complidor, ...
“ ... no es corona d’honor en tant que les promeses i els compromisos ... contrets amb els vostres amics tinguin compliment”

I just:

“ ... direu, nosaltres hem d’estar subjectes al governant; és veritat, però no hem de tolerar als governants que reclamen com a seva la terra i no nostre .... un governant és mereixedor de doble honor quan governa bé, és a dir, quan ell mateix està subjecta a la Llei  ... i vetlla perquè les lleis siguin obeïdes, i no a la seva pròpia voluntat ...”

Winstanley acabà la carta fent la proposta d’una “plataforma de govern de la república”, per tal d’aconseguir una llibertat completa del poble, un veritable  “Commonwealth’s government” (2) - “Govern del Poble”-,  un “govern saludable”  on el poble pogués viure en llibertat a la seva terra, sense delmes ni censos. Un govern que miri perquè tothom sigui igual;  igual en els fets i en la riquesa. Perquè diu: “¿..  és la compra i la venda una llei justa?” , i contesta: “No,  ... per ser defraudats en la compra i en la venda, ... però després ells seran lliures de tot, perquè els magatzems comuns són riquesa per a tot home, i no solament per a alguns” . Doncs, segueix, “Cap home serà més ric que un altre? No hi ha necessitat d’això, perquè les riqueses fan vanitosos els homes, superbs i opressors  dels altres”  ... però això no voldrà dir que tothom sigui igual, no!; i afegeix: “¿no tindrà cap home més títols d’honor que un altre? ... Sí. En la mesura que passi per diferents càrrecs ... que descobreixi algun secret en la Natura ...”  però, en aquesta vida comuna i igual, diu:  “... encara que la terra i els magatzems siguin comuns a totes les famílies, encara cada família viurà a part com ho fan ara" 

Tota una declaració d’intencions i de voluntats en un home de mitjans del segle XVII que, seguint en Tomás Moro, defensava l’abolició de la propietat privada, ja que considerava, com molts anys després faria en Proudhom, que la propietat era un robatori al comú; i que creia, en contra de Hobbes, que l’home en estat de naturalesa és congènitament bo i lliure (3), i que la vida en societat s’expressava en l’aplicació de les lleis de la república, nascudes de la cooperació i l’ajuda mútua. Tot un avançat en el temps, des d’un punt de vista social.

Han passat més de 361 anys d’aquella carta, i hom pot pensar que el món ha canviat molt. I és així, efectivament. Malgrat que la nova classe social ascendent – la burgesia - que en el curs dels propers dos segles, el segle XVIII i XIX, havia de portar a Anglaterra a crear l’imperi més gran que havia conegut la Humanitat des de la caiguda de l’Imperi romà, hores d’ara ha entrat en una fase de descomposició i decadència moral que exigeix una nova revolució social i política.
En aquells moments, feia poc més de 10 anys de l’inici de la revolució anglesa del 1640, que acabaria a finals de gener del 1649, tallant el cap del rei Carles I. El líder del parlament, l’Oliver Cromwell, governaria la nova república anglesa amb ma de ferro; una veritable dictadura que acabaria, al moment de la seva mort el 1658, amb la restauració de la monarquia el maig del 1660. En qualsevol cas, com afirma l’historiador Christopher Hill: “L’estat feudal que preservava l’ordre social antic fou destruït violentament i el poder va passar a mans d’una nova classe, fent possible un desenvolupament més lliure del capitalisme. La Guerra Civil fou una guerra de classes, en la que el despotisme de Carles I fou defensat per les forces reaccionaries de l’Església oficial i dels terratinents conservadors. El Parlament va vèncer al Rei perquè podia apel·lar el suport entusiasta de les classes comerciants i industrials de la ciutat i del camp, dels pagesos acomodats i de la gent de la cultura i, també, d’àmplies masses de la població sempre i quan aquestes estiguessin disposades a comprendre el significat i l’abast de la lluita” (4)

Però, com sempre passa a les revolucions, no tothom volia el mateix. En front de la gran aristocràcia i la noblesa que recolzava el rei - els realistes -, en el bàndol de la revolució hi havia la gran burgesia comercial i els  sectors de  terratinents i d’aristòcrates  - els presbiterians -  lligats a la mateixa;  la noblesa mitjana més progressista i els pagesos rics  - els independents - ; els comerciants i la petita burgesia urbana; i la pagesia pobre i gran part de la població. Tots, tenien interessos diferents: els dos primers grups socials, els més rics i poderosos, tenien por d’una democràcia massa radical; la petita burgesia més radical, d’on sorgiria el moviment dels “igualadors” (“levellers”), volia aprofitar la revolució per acabar amb la corrupció dels monopolis lligats amb el Parlament, establir la llibertat de comerç i aconseguir la separació de l’Església de l’Estat, acabant amb la xacra econòmica dels delmes i els censos; i després el poble ras, una part del qual, uns quants dels camperols més pobres i sense terra, conformaria el moviment dels “veritables igualadors” (“true levellers”), coneguts com els “cavadors” (“diggers”), pregonaven una mena de comunisme agrari, on “l’home pobre té el mateix dret a posseir la terra que el ric”, com afirmà en Winstanley. Els “cavadors” practicaven una mena de comunisme pacifista, de resistència passiva: no proposaven la violència de classe ni l’expropiació dels més rics, sinó que volien que els pobres s’apoderessin de les terres incultes i les treballessin en comunitat (5); com de fet ho varen intentar, liderats per en William Everard,  amb l’ocupació i el treball de les terres abandonades de St. George’s Hill, des del 1649 al 1652.  Un perill revolucionari que fou destruït pel nou poder republicà, controlat pels “presbiterians” i els “independents”; és a dir, per la noblesa i els propietaris rurals, a través de les tropes de l’exèrcit de Cromwell.

El comunisme de Winstanley s’avança en els temps i sorgeix com la veu dels desposseïts, com la veu de les masses inarticulades, com la veu autèntica del que seria la utopia proletària, que s’estructuraria dos segles després en el moviment obrer internacional. És la primera veu de la consciència de l’home corrent en la meta d’una societat més justa (6)

(1)    -  “El derecho de libertad o la verdadera magistratura restaurada”, pl. 17 a 36, de Gerrad Winstanley, introducció de R. Garzaro
(2)    - “Gerrard Winstanley, selection from his works”, pl. 120 i següents, editat per Leonard Hamilton
(3)    – “El Radicalismo en la Revolución inglesa”, pl. 13, de Pablo Romero Gaballo, Revista electrónica de Historia Constitucional nº 3, juny 2002
(4)    -  “La revolución inglesa, 1640”, pl. 11, de Cristopher Hill
(5)    -  “Utopias de la revolución inglesa”,pl. 5, de Maria Luisa Berneri
(6)    -  “Història de la Teoria Política”, pl. 365, de George Sabine



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada