talaiot

en un petit pais, un petit cim; un bufec, un crit, una mirada. Tot plegat, un passeig escàs, curt, per un camí abrupte i aspre des d'on veure neixer la llum del sol i cercar l'impertorbable ponent. Com el propi viatge de la vida, un principi i un final, des del cau del nostre propi món per refer-lo cada dia

dimecres, 13 de març del 2013

Economia i nacionalisme: el debat sobre el Concert econòmic i les balances fiscals


Aquests darrers mesos, el debat sobre les balances fiscals de les Comunitats autònomes i la necessitat d’un Concert econòmic per a Catalunya, similar al del país Basc i Navarra (amb competència normativa pròpia a nivell fiscal, d’exacció, liquidació i recaptació; respectant els principis de solidaritat, estructura impositiva de l’Estat , i de coordinació interna i externa, harmonització fiscal i d’acord amb els Convenis i els Tractats internacionals i els criteris de la Llei General Tributaria, amb l’aportació a l’Estat central d’una quantitat en forma de “contingent global” per les despeses no assumides per la pròpia Comunitat Autònoma) són una constant als mitjans de comunicació, atiats per les reivindicacions nacionalistes catalanes i per les diverses posicions teòriques amb que els economistes aborden la qüestió. Pel que fa a les balances fiscals, per a uns queda clar que, Catalunya rep de l’Estat central molt menys del que aporta (un dèficit anual de l’ordre dels 12-16 milions d’euros, al voltant d’un 8% del seu PIB, segons els estudiosos); per d’altres això no és cert, i el suposat maltractament econòmic que pateixen  els catalans és deu a que els càlculs estan mal fets; contradicció que sorgeix, en bona part, per l’aplicació metodològica emprada  (òptica del flux monetari  v.s. òptica de la càrrega-benefici), amb les conseqüents partides no comptabilitzades o per simples errors en el càlcul en la seva aplicació.

Les darreres dades publicades pel propi govern de l’Estat són de l’any 2005 i reflecteixen una clara actitud defensiva, ja que s’afirma que:  no hi ha una metodologia única, que hi han dificultats metodològiques i una disparitat de resultats;  i que, en tot cas, no reflecteixen l’equitat de les actuacions ni la seva eficiència. Malgrat tot, les dades publicades indiquen que, atenent l’òptica del flux monetari, el dèficit fiscal de Catalunya  és, en los dos casos calculats, d’un 8,70%  sobre el PIB, en el primer, i del 8,69%, en el segon; i en els quatre càlculs que fa segons l’òptica de la càrrega-benefici, els dèficit fou del 6,55%, 6,38%, 6,69% i 6,52%, sobre el PIB. D’acord amb aquest estudi, el dèficit fiscal es dona també a la comunitat de les Illes Balears, en grau superior al de Catalunya i a la Comunitat de Madrid (aquesta última segons l’òptica de la càrrega-benefici, no per la del flux monetari) i en menor mesura a la Comunitat  Valenciana, a la Navarra, a Múrcia i el País Basc.

Un debat que ve de lluny
No és res de nou, el desequilibri fiscal entre l’Estat central i Catalunya és un tema que ve de  lluny. Cal recordar la reivindicació fiscal que feien a finals del segle XIX el Foment del Treball, integrat per bona part del “polaviejisme” català (partidaris del general Polavieja, conegut com el general “cristiano”, que criticava el sistema de partits dinàstics, la corrupció política i era partidari d’una descentralització de l’Administració central de l’Estat), les anomenades “classes neutres” (membres de la burgesia catalana que reclamaven  la fi del monopoli polític dels partits dinàstics espanyols), i els sectors més possibilistes del catalanisme emergent (al voltant de la Unió Catalanista, d’en Prat de la Riba, Verdaguer i Callís, Carner), quan demanaven un règim de Concert econòmic per a Catalunya. La “campanya del Concert Econòmic” s’inicià el 1898 organitzada per l'Ateneu Barcelonès, la Societat Econòmica Barcelonesa d'Amics del País i l'Institut Agrícola Català de Sant Isidre, amb un missatge adreçat a la regenta Maria Cristina d'Àustria.  La reclamació fou ignorada pel govern conservador d’en Francisco Silvela, amb poca cintura política i molt poc sensible cap a la descentralització de l'Estat. La resposta a la “qüestió fiscal”,  plantejada des de Catalunya, foren uns nous pressupostos centralitzadors del ministre Raimundo Fernández Villaverde que provocaren una decepció generalitzada  i la mobilització dels gremis de Barcelona, amb una protesta anomenada el “tancament de caixes”, encapçalada pel Dr. Bartomeu Robert, batlle de Barcelona, i que consistia en donar de baixa els establiments comercials i les indústries per tal de deixar de pagar la contribució, sense que això es pogués considerar il·legal. La protesta s'inicià el 20 d'octubre del 1899 i la resposta de l’Estat central fou contundent: declaració de  l’estat de guerra, confiscacions, detencions, etc. El sistema polític espanyol evidenciava els seus límits. El 30 de novembre els presidents de les entitats que organitzaren la campanya, amb el Foment del Treball i l’alcalde de Barcelona al davant, publicaren un enèrgic manifest contra l’actuació del govern, en el qual es deia que: “ ... si se nos deja aislados en nuestro empeño patriótico, solo nos defenderemos hasta lograr el derecho a administrar nosotros nuestros propios intereses” (1)

A principis del 1900, els homes més significatius de les “classes neutres” tenien clar que l’opció regionalista era la més adient, davant els que propugnaven fer un moviment més ampli cercant suports externs entre les cambres agràries i de comerç de la resta d’Espanya. En una carta del gener del 1900, l’Albert Rusiñol li comentava a l’Avel·lí Brunet, donant-li instruccions per a la seva actuació davant l’Assemblea de Cambres de Comerç , a celebrar a Valladolid: “... debe usted aprovechar la primera ocasión para declarar que el camino que ha emprendido Cataluña que puede conducirnos a algo positivo, es el que debe servir de ejemplo a las demàs regiones   ..... todos podemos dar al traste con el centralismo absorvente,  causa de nuestra decadència,  levantando las energies regionales que son las únicas que pueden transformar y hacer revivir a nuestra infortunada España” (2).

D’aquesta frustració i incapacitat de la burgesia industrial catalana per fer-se valer a Madrid i per controlar l’Estat central sorgiria, doncs, el moviment regionalista i la Lliga com alternativa conservadora; davant la ineficàcia dels partits dinàstics estatals  i de la por pel creixement del moviment obrer i de les insuficiències petit burgeses de les opcions polítiques republicanes. El desastre colonial del 1998 havia posat les condicions per fer esclatar a mig termini el règim de la Restauració borbònica i  la fal·làcia d’un  sistema polític bipartidista basat en l’alternança dels partits dinàstics (liberals i conservadors), mitjançant el control de l’electorat a través de l’autoritat dels cacics, i  la ineficàcia del centralisme de l’Administració pública; traient a la llum la corrupció de la classe política. Després del fracassat intent del “Regeneracionisme”,  i  davant la incapacitat de continuar endavant el “sistema de torns” i d’una alternativa plausible de la petita burgesia republicana i de les forces socials del moviment obrer, la por a una revolta social obrera i la repetició dels fracassos de política exterior marcaren les límits del sistema política, social i econòmic de la Restauració.  La Revolució burgesa i la primera revolució industrial a Espanya s’havien quedat a mig camí,  per la mateixa debilitat i incapacitat de les burgesies perifèriques per fer-se amb el control de l’Estat central. La insuficiència organitzativa dels obrers, d’una banda, i  l’anquilosament de les velles classes absentistes i parasitàries de l’Espanya rural, per un altre, serien els límits del sistema que, òbviament, es decantaria per la part més poderosa: la vella aristocràcia castellana centralista continuaria en el poder sota  el paraigües de la Dictadura d’en Primo de Rivera.

Crisi econòmica, esgotament de la monarquia i del sistema de partits
Res de nou. Esgotament d’un model monàrquic reconstruït; esgotament i fracàs d’un model polític bipartidista on els consensos socials sorgeixen ja no de la preponderància caciquil sinó de l’efecte subliminal  d’uns mitjans de comunicació de masses que coapten les voluntats dels electors; crisi econòmica i política provocada per la mediació d’uns agents externs; visualització pública de la corrupció generalitzada de la classe política; incapacitat i manca de flexibilitat i d’intel·ligència política del govern central; febleses i contradiccions de les burgesies perifèriques de l’Estat; reivindicacions petit burgeses per part dels moviments nacionalistes, ja sigui a Catalunya o al País Basc; falta d’articulació i de direcció política,  i d’un anàlisi clar i alternatiu, per part de les forces socials i polítiques del moviment obrer, o dels moviments socials alternatius que li podrien (i haurien) de donar suport.  Els escenaris es repeteixen.

Divisió i ocultació de les elits econòmiques i confusió política
Com fa poc més de 100 anys, el gener del 2012, les mateixes entitats i els sindicat obrers (CCOO i UGT) demanaven de nou un Concert econòmic per Catalunya. Si bé l’any 1977, en el moment de la Transició política iniciada a la mort del dictador, el general Franco, les forces polítiques catalanes varen considerar que el model del Concert econòmic no era l’adient per les necessitats del país, ara, 35 anys després, sembla que tothom (o gairebé tothom, ja que el PSC se’n va desmarcar) hi està d’acord.
D’altra banda, es detecta una certa divisió entre les elits econòmiques del país. Davant l’onada independentista, la gran burgesia industrial i financera catalana (configurada al voltant del nucli dur del Foment del Treball Nacional), calla; mentre que les sectors empresarials més novells (especialment des d’AIJEC)  sembla que aposten de manera més decidida per la possibilitat d’un canvi en el marc polític general. Amb tot, hi ha un acord generalitzat per tal de reivindicar un nou equilibri fiscal per a Catalunya, en forma, en principi, de Concert econòmic: en èpoques de crisi totes les vaques es veuen flaques.

A nivell polític, tret del Partit Popular i de Ciutadans, sembla que també hi ha una certa unanimitat en demanar un nou sistema fiscal per a Catalunya. Per a uns, la sobirania fiscal és un primer pas cap a la sobirania política, per d’altres és un pas cap un canvi en el model d’Estat (federal?) i per d'altres seria “l’apaga focs” davant l’independentisme creixent.  Tot plegat, és clar que falta un projecte polític compartit i els dubtes i la confusió han fet trontollar a un dels pals de paller de la política catalana des de la Transició, el PSC. Inclús dins la coalició de CiU les discrepàncies són notòries, entre els joves delfins de Convergència i les democratacristians d’Unió. El mateix ex-president Pujol no se’n estar de dir que té poca confiança en que el projecte nacional de Catalunya es pugui desenvolupar en el marc de l’Estat espanyol. Un altre dels artífexs de la Transició, com és l’ex-secretari general de CiU en Miquel Roca, deia l’abril del 2012 que "Catalunya ha de saber combinar l'exigència amb la intel·ligència, actuar fortament però amb prudència, ha de jugar en el terreny que sap jugar", i afegia que, davant dels atacs que pateix Catalunya "té sentit que molts ciutadans es plantegin" vies com la independentista, però ha avisat que "la principal responsabilitat d'un partit és mirar cap enrere per veure qui et segueix" .

La situació es repeteix. Amb les variants que es vulguin pel que fa a la composició i extracció social del mon del treball i la ciutadania; i a la cohesió i la homogeneïtat de les burgesies perifèriques (basques i catalanes), del mon de la cultura i la política. Avui es detecta un no saber cap a on anem.

Concert econòmic? Dret a decidir? Independència?

(1)    – El tancament de caixes, pag. 222, Pierrats, J. Marian
(2)    – Correspondència interior del Foment del Treball Nacional, vol. VI

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada