La gent del món
del sexe que jo he conegut - homes i dones - són, en general, bones persones
que no es mereixen veure’s ser objecte de persecució pública; fan com tothom,
es guanyen la vida com poden. És evident que en una societat ideal, on l’ésser
humà ho fos, el sexe hauria de quedar reduït a l’àmbit privat, i no ser objecte
de tràfic i comerç pecuniari, però aquest no és el món real, i el treball
sexual (ens agradi o no) encara té un paper fonamental en la vida social (i,
inclús, en la sostenibilitat de la família). En una època tan llunyana com a la que fa
referència l’Epopeia de Gilgames, el mític rei d’Uruk, a finals del III
mil·lenni abans de Crist, la prostituta Samkat fa del primer contrincant i
després amic i company del rei, el
salvatge Enkidu, un ésser civilitzat. La
prostitució, ja no el simple comerç sexual, esdevé un important element d’equilibri social i econòmic, ja que dóna
sortida a la necessitat sexual insatisfeta de les persones (de manera especial,
les de sexe masculí) i mitiga els desequilibris sexuals de les parelles.
De fet, recordo
els meus primers any adolescents, les meves primeres corredisses per la
Barcelona franquista de l’alcalde Porcioles; aquell passar, com aquell que no
vol, pel carrer de Robadors, pel carrer de les Tàpies, per l’Arc del Teatre, el Conde del Asalto, o Escudillers, ... Uns temps
en que en un ambient decadent i poc profilàctic, el sexe (bàsicament femení)
s’exhibia al carrer de manera lluminosa.
També recordo, una mica més endavant, les meves primeres passejades de
aguaitador pels bars del carrer del Tigre, a voltes sol, a voltes acompanyat
per algun company, adolescent com jo. El sexe era (és) una força profunda,
constant, permanent si més no, a la
naturalesa humana. Ja més endavant, com
a incipient adult, em venen les imatges nocturnes del centre comercial del Passeig de Gràcia,
el Drugstore, on vaig treballar en el torn de nit al llarg de 3 anys: la
prostituta, ja d’una certa edat, que vivia a l’Hotel Majèstic, i que venia un
cop a la setmana a comprar alguna crema corporal, alguna colònia, un rímel,
...; o la “gitaneta” prostituta, de poc més de 16 o 17 anys, que venia amb
l’acompanyant de torn per tal que li regalés
algun perfum car, - “algun que sigui car, el que tu vulguis guapo”- em
deia, i jo ràpidament l’hi treia el “Caleche”, o uns “polvos” per la cara o una
crema corporal, segons el client; o el noiet (d’edat indeterminada) amb el
“senyor”, aparentment el burgés benestant, l’adult de cabells blancs acabat de
trobar, i que preguntava per la secció de fotografia, o per un vestit ben
ajustat i ben bonic. El sexe, en determinats però abundants ambients, sempre hi
era (hi és) present.
El mal del sexe
taxat és tot el que l’envolta. Si el sexe fos només la pràctica lliure i
voluntària, ni que sigui comercial, dels nostres instints menys controlables,
no hi hauria res ha dir. No cal ser més papistes que el Papa, ni fer
predicament d’una esperit purità mal entès. El mal del comerç sexual és
l’explotació de la dona per l’home, o de l’home per l’home, o de la dona per la
dona, o de l’home per la dona; l’inframón de menyspreu per a la dignitat humana
de les persones que s’hi veuen sotmeses en contra de la seva voluntat, la manca
de llibertat per triar l’opció que es desitja. Aquest és el mal. Calen lleis
nacionals i internacionals per aturar l’explotació i el tràfic de persones, de
dones i d’homes, de nens i de nenes, que són el seu objecte. Calen recursos
materials i humans, educatius, laborals i econòmics per canviar l’espiral de degradació de la
condició humana que comporta la prostitució. Prohibir-la?, potser sí. Tan de bo
que amb la prohibició reglada ja n’hi hagués prou. Però, amb fa por que amb
aquesta prohibició no fem més que un
“brindis al Sol”. Regular-la? De manera, simbòlica i filosòfica, seria legitimar-la
i donar-li una carta de dignitat impròpia.
Penso que cal fer
un pas més enllà de la simple regulació o de la simple prohibició. És lògic que
l’Estat s’immisceixi en les pròpies
relacions interpersonals, les que afecten a la pròpia dignitat de les persones?
Naturalment, la “societat”, l’Estat, té el deure de vetllar per l’eliminació de
qualsevol tipus de violència, ja sigui física o estructural. Però, el
desenvolupament de polítiques encaminades a la eliminació d’aquests marcs
patriarcals i/o socioeconòmics que fomenten aquest tipus de situacions han de
preveure els aspectes materials i pràctics i els pròpiament simbòlics i
ideològics. En els països on s’ha prohibit la prostitució continuen donant-se
situacions límit de violència de gènere i d’explotació sexual. En d’altres
països on s’ha optat per la regulació la situació de les pròpies prostitutes
sovint ha empitjorat, veient-se sotmeses a nous lobbys empresarials que les
exploten. Probablement seria bo que” l’Estat” -aquesta mistificada mitificació
de la societat feta per Hegel - tingués unes directrius, una filosofia, en
contra de la prostitució, unes polítiques generals a mig termini a favor de la
seva eradicació (culturals, educacionals, econòmiques, laborals, d’igualtat de
gènere, ...) i una legislació general que lluités contra qualsevol tipus
d’explotació (fet impossible en una societat capitalista) i de tràfic de
persones, i que prohibís qualsevol mena
de propaganda i/o publicitat que fomentés el comerç sexual. Com diu la sexòloga Beatriz Gimeno, en una
entrevista publicada a l’associació APRAMP el 23-09-2012: “Estoy porque el Estado como Estado sea claramente antiprostitución y
que tenga políticas de igualdad-antiprostitución. El Estado es el que da
legitimidad o no a una institución de desigualdad. .... Un Estado no tiene que inmiscuirse, en el
fondo, más allá de lo que la prostitución políticamente signifique (como
feministas sabemos lo que significa); sería un acto sexual consentido entre dos
personas adultas y no hay porqué legislar nada. Que luego ella cobre o no cobre
no nos tendría que importar. Como feministas sí, en lo que tiene que ver con la
institución pero en el ejercicio de su libertad, es la decisión de cada mujer”.
Un marc legal
general que deixi l’exercici de la prostitució a l’àmbit privat, unipersonal,
lluny del proxenetisme i de qualsevol marc empresarial, i en unes condicions d’exercici
que es puguin objectivar i controlar. Un marc legal general que persegueixi el
tràfic i l’explotació de les persones, tot cercant alternatives laborals i
d’integració social dels col·lectius afectats. Si un dia la “societat humana” és
capaç d’eliminar qualsevol tipus d’explotació, econòmica i social; si un dia l’educació
fomenta la plena igualtat, la integració social i la plena realització
personal; si l’exercici de la llibertat individual es fa compatible amb el
respecte social, ... què quedarà de la
prostitució? La “humana"’ tendència a la promiscuïtat, a l’intercanvi, a
la hipersexualitat en les seves diverses manifestacions, a la nimfomania, a la
satiriasis, ... ?? Sense intercanvi econòmic, tot això és cultural, és gairebé
com la generositat -” l’Armonia”- sexual que pregonava Fourier a la primera
meitat del segle XIX en la seva obra “Un nou món amorós”. La interpretació
social de les diverses manifestacions sexuals és només un tema cultural, i per tant, històric. On hi hagi “llibertat
adulta” (en el sentit en que l’Eduald Carbonell entén l’actual adolescència
humana); és ha dir, amb coneixement, i amb
consentiment ple i no mediatitzat per les condicions socioeconòmiques i
culturals, que es faci el sexe on i com es vulgui: és només un assumpte
privat. Eliminar l’explotació, aquesta
és la qüestió pública, la que ens afecta a totes i a tots: és clar, naturalment
estem parlant d’un altre sistema social més enllà dels pretèrits passats i del
capitalisme actual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada