talaiot

en un petit pais, un petit cim; un bufec, un crit, una mirada. Tot plegat, un passeig escàs, curt, per un camí abrupte i aspre des d'on veure neixer la llum del sol i cercar l'impertorbable ponent. Com el propi viatge de la vida, un principi i un final, des del cau del nostre propi món per refer-lo cada dia

dimarts, 11 de setembre del 2012

El sexe al carrer o al meuble?


“Donem un missatge al món que  Barcelona no vol ésser la ciutat de l’explotació sexual de les persones” . Amb aquestes paraules, l’alcalde de Barcelona, en Xavier Trias, donava  el tret de sortida a la modificació de la nova Ordenança Municipal de Civisme, la de la prohibició i el càstig de la recerca del sexe al carrer.
Està molt bé!  els polítics sempre volen acompanyar els fets concrets amb boniques paraules, amb frases transcendents. Però, més enllà de les paraules, els fets denoten intencions; intencions que no en canviat massa al llarg dels anys. Hem passat de les lleis d’infermetats contagioses del 1864, les “Contagious Diseases Acts” de l’Anglaterra victoriana del segle XIX, a “l’Ordenança de Civisme” de la Barcelona del segle XXI. Però, la visió que es continua tenint de la prostitució, de les “putes”, no ha canviat gaire. Fan nosa a l’espai públic, no ens agrada veure-les pels carrers buscant potencials clients. No donen una bona imatge de ciutat. És natural, és també la conseqüència de l’aplicació d’aquell eslògan “Barcelona, posat guapa”. La Barcelona post-olímpica  no volia ser menys que el Madrid permanentment pre-olímpic: tot net i polit, la pols, “els polvos”, sota la catifa, ben amagat. Els “armaris” del sexe poden tenir la porta oberta, però una cosa és el que hi ha, i una altra és el que s’ha d’ensenyar. La societat continua amb la seva habitual hipocresia.

Jo no sé fins a quin punt por ser efectiva aquestes mesures coercitives sobre la llibertat de mobilitat (o permanència) de les persones pels carrers de la ciutat; ara bé, el que sí que sé és que, a mi, em remouen l’estómac, em fan venir ganes de cridar i de dir que no és això! Per què, de que parlem? Que volem? Eliminar la prostitució en males condicions? Que no es vegi? O millor encara, eliminar la prostitució?
En principi, és clar que a voltes pot resultar impactant alguna manifestació pública del reclam sexual. Però, aquesta és la realitat, és el que hi ha. Que volem, eliminar l’explotació de les persones, les màfies, el tràfic de persones (dones, nens i  nenes, ...)? naturalment que ho volem! I pensem que treure la prostitució dels carrers i les vies públiques afavoreix aquesta eliminació? Ho dubto molt! Vaja, de fet no ho dubto, n’estic segur: aquesta no és la solució.

Encara que, certament cada dia es fa més evident la presència de les xarxes de control i dels proxenetes sobre la prostitució, i que la majoria de les persones (de manera especial, les dones) que l’exerceixen a Espanya són immigrants (més d’un 60%, alguns fonts parlen del 90%), el treball sexual té un alt component d’autonomia individual, i això fa que el seu desenvolupament s’hagi fet bàsicament de manera individualitzada, per bé que la realitat migratòria i les condicions d’entrada al nostre país condicionen el seu exercici i en faciliten el seu control mafiós. La limitació de l’exposició pública de la prostitució i l’afany prohibicionista només pot generar més prostitució submergida, més dependència d’una organització que la controli, menys autonomia individual i més explotació humana, sexual i laboral. De fet, les experiències d’Holanda i de Suècia són paradigmàtiques: en un cas, la legalització de l’activitat ha limitat el control extern de l’activitat per les xarxes i, en l’altre cas, ha tingut efectes colaterals cap als països perifèrics i ha evidenciat un creixent monopoli de l’activitat per les xarxes il·legals (Cristina Garaizabal, col·lectiu Hetaira).
representants del col.lectiu Hetaira

Però, a més, que és la prostitució? Si prostituir-se és buscar el benefici econòmic, el propi guany o l’avantatge social, a partir de la venda sexual de la propi cos, o a partir de la posada en escena del propi atractiu sexual, és evident que el ventall de la prostitució és molt ampli. Qui és més prostituta una “puta” del Paral·lel, o una estudiant “buscona” dels barris alts de Barcelona, o una jove promesa del món de la cançó, del cinema, del món de la moda, ... que paga el seu peatge cap a la fama.
El sexe, l’activitat sexual és una força vital, motriu diria, de l’ésser humà. A la Grècia clàssica, Plató ja s’hi referia quan parlava del tres nivells del cos humà i el situava a la part inferior, la més bàsica i primària. Altre cosa és, el moment històric, les condicions o el marc social en que es practica. El debat, en l’àmbit dels moviments  d’Alliberació de la Dona i de defensa des Drets Humans, hauria de fer compatible la postura abolicionista, que va iniciar el 1869 la Josephine Butler, amb la visió més centrada amb la defensa dels drets dels treballadors i les treballadores del sexe, de la Elisabeth Garret. Recentment,  la Morgane Mertueil, secretaria general del sindicat francès  de treballadors/es del sexe STRASS, que es considera puta, sindicalista i feminista, en un pamflet publicat a Liberation, titulat “allibereu el feminisme”, denuncia la campanya abolicionista i en contra de la prostitució que estan duent a terme les associacions feministes franceses ; i arribar a dir que: “prostituir-se pot ser una forma de reapropiar-se el  propi cos i la sexualitat”.

Morgane Mertueil
Perquè, la història ens demostra sovint que del radicalisme ideològic al paternalisme social no hi ha més d’un pas. Al igual del que passa en la defensa dels drets de les dones a molts països subdesenvolupats, no pot haver-hi alliberació sense llibertat ni autonomia pròpia; no hi ha ningú més interessat en el debat sobre el treball sexual  que els (les) propis/es  treballadors/es que l’exerceixen; i les seves demandes expressades en les Recomanacions de la Conferència Europea sobre Treball Sexual, Drets Humans, Treball i Migració”,  Brussel•les,  2005,  són clares:

- “Els drets del treballadors del sexe són drets humans”
- “El treball sexual és un treball”, que precisa d’una protecció dels drets laborals, socials i humans. Coma ara, l’accés a la seguretat Social, a l’assistència sanitària i a un salari mínim. I necessita d’una garantia jurídica de les condicions de treball, i de seguretat i de higiene en el treball.
- “Els drets dels treballadors emigrants són drets humans”, i per tant, requereixen d’una especial protecció contra el tràfic de persones, el dret a la justícia, a la residència, a l’educació i formació professional i a l’assistència psicològica, social i legal.

Com diu la Daniela Hein, “la pròpia falta de reconeixement jurídica de l’activitat ....opera com un mecanisme “per formador” d’aquesta violència , convertint-se en una de les principals causes de violació d’un ampli ventall de drets humans”

Educar per a la igualtat; crear condicions socials i laborals justes i humanes; lluitar contra el tràfic il·legal de persones; .... naturalment que sí. Ara bé, si fer sexe, en les seves diverses manifestacions,  és fer un exercici de llibertat, deixem-lo lliure, amb drets i garanties per tothom, especialment per qui l’exerceix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada