Des de diferents
posicions filosòfiques, les idees de llibertat, d’autonomia i d’igualtat, a
part de l’ideal utilitarista de la filosofia política anglesa, donen suport a
l’existència d’un Dret natural, com a principi ordenador de la vida en
societat. Ara bé, el pas del Dret natural al Dret positiu és un salt qualitatiu
que, forçosament, ha d’anar acompanyat de la facultat impositiva i/o coercitiva
del poder polític. I és en aquest escenari, el de les possibilitats reals d’exercici
dels drets, més enllà del simple precepte moral, en el que ens hem de moure.
un món que hem de refer entre tots |
En aquest sentit,
com a principi polític, l’autodeterminació dels pobles no és res més
que el reflex a nivell col·lectiu del
principi d’autonomia individual que Kant va formular d’una manera decidida. A
partir de Kant, l’ésser humà hauria esdevingut un ésser lliure, individualment
lliure. Amb independència de l’entorn i de les circumstàncies, les persones ja
han sorgit de la foscor de la caverna platònica i són capaces d’afrontar els
avatars de la vida i del món. A partir d’aquí, aquesta autonomia de la voluntat
individual, es podria, també, extrapolar a nivell col·lectiu; i els pobles,
històricament i culturalment constituïts en nacions, també haurien d’ésser
lliures i tenir la possibilitat d’emancipar-se de l’Estat opressor.
Al llarg de segle
XIX aquest principi polític es manifestà abastament en la reconstrucció del
mapa polític europeu i en l’assoliment de la independència i construcció dels
nous Estats de la Amèrica central i del sud, davant d’unes Estats colonialistes
en hores baixes. A la Amèrica del Nord, però, ja no passà el mateix. Malgrat
que l’any 1776, en aplicació d’aquest
principi d’autodeterminació, els propis
Estats Units havien fet la seva Declaració d’Independència, quan varen
ser els Estats del sud, l’anomenada Confederació, els que la volgueren respecte
a la resta dels Estats del nord, els de la Unió, aquests no la varen acceptar
de bon grat. Aquest fet provocà una sagnant
guerra de Secessió, on les causes econòmiques i de construcció d’un mercat interior
potent, s’amagaven darrere uns raons d’igualtat racial i de llibertat. Una
llibertat, que el propi president nord-americà, Woodrow Wilson, va emprar, en
acabar la 1ª Guerra Mundial, en la seva proposta de refer el mapa polític
europeu, en l’intent d’aplicar a Europa un
principi de les nacionalitats construït idealment, sense contemplar tots els
interessos dels Estats litigants en el conflicte. La fórmula, però, no va
reeixir i, en part, la 2ª Guerra Mundial es produí com a conseqüència de les
tensions produïdes entre els mateixos adversaris de la primera descontents pels
resultats, en el marc d’una profunda crisi econòmica, en uns moments de canvi de cicle i
d’hegemonia política a nivell internacional.
Així, si com a
principi polític el dret a l’autodeterminació
tenia un atractiu encaix intel·lectual, com a dret internacional
aplicable arreu, va demostrar tenir una perillosa feblesa pràctica. Amb tot
però, per primera vegada, l’any 1917 el dret a l’autodeterminació havia estat
reconegut formalment per un Estat, la URSS, en la Declaració de Drets dels
Pobles de Rússia. L’aplicació pràctica del principi de l’autodeterminació com a
norma de dret internacional s’ha produït, però, sempre a contracor per part dels Estats-nació
consolidats, que veuen en l’aplicació pràctica d’aquest principi un perill pel
seu potencial econòmic, una pèrdua del seu mercat interior i del seu pes polític
en l’escena internacional.
l'inestable equilibri internacional |
Només en acabar
la 2ª Guerra Mundial, l’any 1945, el principi polític de l’autodeterminació
passà a norma de dret internacional a la Carta
de les Nacions Unides, per tal de justificar el procés de descolonització
arreu del món. Així, l’article 1.2 diu
que els propòsits de les Nacions Unides són: “Fomentar entre les nacions relacions d’amistat basades en el respecte
al principi de la igualtat de drets i al de la lliure determinació dels pobles
...” En principi, sembla que tot queda clar, o no, perquè es parla del
“principi” no del “dret” ; i si seguim en la lectura de la Carta s’entreveu una
confusió deliberada en els conceptes: el text inicial parla de governs, parla
de pobles, parla de nacions, parla dels Membres de l’Organització; però, i els Estats,
on queden els Estats? Quin són els Membres? Els pobles, les nacions, ...? No, ara sí, també hi surten els Estats: a
l’article 2.4 diu que: “els Membres ...
s’abstindran de recórrer a l’amenaça o a l’ús de la força contra la integritat
territorial o la independència política de qualsevol Estat... “ i a l’article
2.7 diu: “Cap disposició d’aquesta Carta
autoritzarà a les Nacions Unides a intervenir en els assumptes que són
essencialment de la jurisdicció interna dels Estats, ...” Per tant, en que
queda tot allò, si els afers internes dels Estats són part de la seva
sobirania, on queda el Dret a l’autodeterminació dels pobles? Que són les
nacions, els Estats? O millor dit, no serà que, en realitat, els Estats són las
nacions? Les Nacions Unides. L’article 3 ho deixa molt clar: “són membres originaris de les Nacions
Unides els Estats que ....” L’ambivalència conceptual estava servida: el
dret a l’autodeterminació només és vàlid per a la creació de nous Estats
sorgits d’un procés de pèrdua de sobirania de l’Estat precedent, l’Estat
colonial. Ja no es tracta d’un dret internacional per aplicar en un procés
estatal intern, sinó d’un dret d’intervenció
en un procés de relacions internacionals.
una entesa difícil pel pes de la realitat |
Així, en la resolució de les Nacions Unides nº 1514, de
1960, es declara el dret a la independència dels països colonitzats. I l’any 1964, a l’hora de proclamar la Declaració Universal dels Dret Humans,
no es fa cap declaració explícita del dret d’autodeterminació. No fou un oblit,
era la voluntat explicita del sistema d’Estats nacionals creat:
l’autodeterminació dels pobles només era vàlida en els casos que calia crear
nous estats provinents de la descolonització, i no ho era si del que es
tractava era de segregar part d’un territori d’un estat ja consolidat. A l’article
1.1 del Pacte Internacional de Drets
civils i polítics, del 19-12-1966, es proclamarà que: ”Tots els pobles tenen el dret a
la lliure determinació...” I en el punt 3, d’aquest mateix article, es diu
que: “Els Estats ..... promouran
l’exercici del dret a la lliure determinació i respectaran aquest dret de conformitat
amb les disposicions de la Carta de les Nacions Unides”. La confusió segueix essent evident, ja que
l’article 27 del mateix Pacte parla de que: “En
els Estats en que existeixin minories ètniques, religioses o lingüístiques no
es negarà a les persones que pertanyin a aquestes minories el dret que els
correspongui, en comú amb la resta de membres del seu grup, a tenir la seva
pròpia vida cultural, a professar i practicar la seva religió pròpia i a
utilitzar el seu propi idioma”. És evident que la idea de la segregació
dels Estats consolidats segueix estan molt lluny de la ment del legislador
internacional.
la complexa aplicació del dret internacional |
I si això
succeeix a l’àmbit dels països capitalistes desenvolupats, a l’àmbit de les
relacions internacionals entre els blocs passa tres quarts del mateix: tant a
les resolucions del Pacte internacional
de drets civils i polítics de l’Acta final de Hèlsinki, dels anys
1973-1975, com a les Declaracions del Moviment dels països no
alineats (MPNA), dels anys 1970 i 1973, fetes a Lusaka i Alger, el dret a
la lliure disposició dels pobles es contempla en referència en el context de
l’equilibri geopolític de la Guerra Freda, en un cas, o del procés
d’independència política, econòmica i social dels nous Estats sorgits del
procés de descolonització. Amb tot, i
malgrat que l’objectiu final de la Declaració
sobre els Principis de Dret Internacional, de la Resolució 2625 de les Nacions
Unides, de 24-10-1970, és el manteniment de les relacions
d’amistat i cooperació entre els Estats, a fi i efecte de protegir la sobirania
i la independència dels Estats respecte a
qualsevol intervenció per part d’un altre Estat estranger, el text que conté
aquesta Resolució diu que: “Tot Estat té
el deure de promoure, mitjançant acció conjunta o individual, l’aplicació del
principi d’igualtat de drets i de la lliure determinació dels pobles, ...”
i que “L’establiment d’un Estat sobirà i
independent, la lliure associació o integració amb un Estat independent o
l’adquisició de qualsevol altra condició política lliurament decidida per un
poble constitueixen formes de l’exercici del dret de lliure determinació
d’aquest poble.” La lletra del text obre porta a noves interpretacions: ja
no és parla aquí de minories que tinguin dret a la seva pròpia vida cultural,
religiosa o lingüística; sinó de el sentit de l’expressió “poble”. En aquest
punt, cal entrecreuar la interpretació del Principi d’autodeterminació amb la
del Principi de les Nacionalitats. Conceptualment, si un poble és, o es
considera ell mateix per efecte de la seva voluntat explícita, una nació
històricament constituïda el Dret internacional hauria de garantir el seu dret
a la lliure determinació política.
una consulta que sempre fa por |
Hem arribat al
punt inicial d’aquest escrit, a la pregunta que es desprèn tota l’estona: en tant que principi polític basat en un
“dret natural” a la lliure disposició dels pobles, en quins casos i en quins
moments històrics és aplicable per tal de convertir-se en un de dret polític
positiu, en un dret internacional? Perquè,
de fet, en l’àmbit de les Relacions internacionals, de sempre s’ha donat una
tensió entre l’ideal polític i la política real. I també és cert que
habitualment la “Realpolitik” passa sempre per davant dels ideals polítics: només
quan les circumstàncies de la lluita ideològica, dels interessos econòmics o del (des)equilibri de forces a nivell
internacional ho aconsellen els Estats pregonen les virtuts d’aquest dret, com
fou el cas de la desmembració de l’antiga URSS a partir de l’any 1990, o de l’antiga Iugoslàvia a partir del
1991, davant una d’una política exterior germànica precipitada en el reconeixement
de Croàcia i Eslovènia i d’una resta d’Europa indolent i perplexa; per no
parlar de la segregació sobtada de Txecoslovaquia.
i sovint només es busca la llibertat |
L’exercici real
del dret a l’autodeterminació i de secessió evidencia, un cop més, els límits
reals del Dret internacional o, millor dit, del Dret interestatal. D’una banda,
la sorra i el vent del desert algerià del Tindouf encara troben la cara i les
mans del poble saharaui, en un èxode que fa 37 anys que dura; i, d’un altre, les cendres de les nacions balcàniques, que encetaren el cicle de les
guerres mundials als inicis del segle XX, encara cremen a Kosovo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada