És evident que
les continuades referències de l’Estat central a la vigència de la Constitució
com ineludible marc de referència quan a les possibilitats de l’exercici del
dret a decidir per part dels pobles (en aquest cas, parlem de nacions) de
l’Estat espanyol, com es demana des de l’esquerra social, els partits
nacionalistes i des de bona part de la
societat basca i catalana, són un senyal
de la seva mateixa debilitat. La Constitució és un pacte polític, econòmic i
social fet en un moment històric
determinat. Un pacte que es pot i s’ha de refer, com ja ha succeït quan a
convingut (OTAN, limitació Dèficit Públic, ..) i, el que és més important,
després de 34 anys sotmetre a consulta popular un nou text constitucional
actualitzat seria una mesura d’estricta justícia democràtica. El context
nacional i el marc internacional han canviat, ara toca fer una revisió en profunditat de la Constitució Espanyola de l’any 1978.
com qui la firma, la Constitució s'ha fet vella |
En un temps
històric en que els Estats nacionals han perdut molta de la seva capacitat de
decisió econòmica i institucional, molta de la seva “utilitat”; en una època en
que està en marxa el projecte de construcció d’una mena de Confederació política
europea, malgrat que amb unes forces centrífugues molt importants, degut a la
crisi econòmica i social del sistema capitalista; en un moment en que,
probablement degut a aquesta mateixa crisi i a la pèrdua de funcionalitat dels
vells Estats-nació, diferents nacionalitats reivindiquen el seu Dret a l’autodeterminació,
com passa el Quebec, a Escòcia, a Euskadi, a Catalunya, per no parlar de
Flandes, del país de Gal·les, ... és evident que, l’exercici
del Dret a l’autodeterminació a casa nostra ha de tenir en compte tots
aquest escenaris: a nivell nacional, apel·lar
a la reforma constitucional, per donar-li força de dret positiu a Espanya; i a nivell internacional, apel·lar a
l’aplicació de la Resolució 2625 de les Nacions Unides i procedir a consultar a
la Cort Internacional de Justícia de les Nacions Unides sobre l’abast de l’exercici del dret a la lliure
determinació de les nacionalitats històriques en el marc dels Estats actuals.
drets polítics i socials per decidir entre tots |
Cal doncs una
reformulació del Dret internacional, en el sentit de definir conceptualment
quines han d’ésser les condicions i els procediments que permetin el trànsit del Principi d’autodeterminació
dels pobles al Dret a la lliure determinació de les nacions; i mentre,
defensar la seva aplicació a l’Estat espanyol, a través de la reformulació de
l’escenari polític i constitucional sorgit de la Transició espanyola de l’any
1975. En aquest sentit, la famosa sentència
de l’any 1998 feta pel Tribunal Suprem del Canadà, afirma que “la
Constitució no és una camisa de força (…). Malgrat que és cert que algunes
temptatives per reformar la Constitució han fracassat en el transcurs dels
darrers anys, un vot clar de la majoria de quebequesos sobre una pregunta
clara, conferiria al projecte de secessió una legitimitat democràtica que la
resta de participants en la Confederació tindrien l’obligació de reconèixer”. Es una referència jurisprudencial a tenir molt
present per defensar la legitimitat (no ja la legalitat) del Dret de les
nacions històriques de l’Estat espanyol a decidir el seu marc polític i
constitucional, i la seva possible secessió.
Inclús un teòric
del fet nacional, com l’Andrés de Blas, defensor de la vigència dels Estats
nacionals consolidats (entre ells, Espanya), ha arribat a afirmar que: ”el pas d’un difús dret d’autodeterminació a
un ben acotat i excepcional dret de secessió, no porta aparellada la superació
immediata d’un problema agreujat
notablement en els darrers anys en el centre i a l’est d’Europa. Però el
desenvolupament mateix de les crisis estatals en aquesta regió del món posa de
manifest la necessitat d’elaborar un instrumental teòric que té molt a veure
avui en dia amb l’acceptació o no de la secessió en casos molt concrets i
davant al·legacions ben definides, més que no pas el pretès i incondicional
dret dels pobles a la seva lliure determinació”.
el "centrisme"del nacionalisme espanyol |
Fa pocs dies, en
un article publicat a l’Institut de Dret Públic, el catedràtic de Dret
Constitucional Joan Vintró, explorava les diferents vies per promoure una
consulta popular sobre el Dret a l’autodeterminació a casa nostra, i de la
pròpia Constitució Espanyola, com a pas previ inevitable, tot dient que: “la convocatòria de un referèndum sobre el
futur col·lectiu de Catalunya vinculat a la apertura d’un procediment de
reforma constitucional té cabuda en el marc constitucional i de la legalitat
vigent”. Una de les vies és la reforma de la LO 2/1980, que
desenvolupa l’article 92 de la Constitució, pel que fa els tipus de Referèndums
consultius, com a pas previ per una reforma constitucional; i un altre, que veia més plausible perquè es
podria fer a iniciativa del propi Govern de la Generalitat (ja que només
requeriria l’autorització prèvia del govern de l’Estat; que, en cas de ser
denegada, seria recurrible davant el Tribunal Contenciós-Administratiu) és l’impuls d’una reforma constitucional en
aplicació de la Llei del Parlament de
Catalunya 4/2010, que desenvolupa
els continguts de l’article 122 de l’Estatut de Catalunya del 2006, que hauria
de permetre la convocatòria de Referèndums consultius sobre el dret
d’autodeterminació de les nacionalitats de l’Estat.
un curs amb molts revolts |
En qualsevol cas, queda
clara la necessitat de la negociació i el pacte a tots els nivells, entre totes
les formacions polítiques a nivell de l’Estat, i entre el govern central i els
governs autonòmics. I, sobretot, guanyar la batalla de les idees, fomentant un clima de diàleg i respecte a tots els
nivells de la societat civil. Les postures maximalistes no serviran per
desbrossar el camí. O és que algú es pot imaginar una secessió que no sigui
pactada? Per parlar de temes pràctics i concrets: què en farem de la caixa de reserva de
la Seguretat Social que els hi pertoca als nostres pensionistes, presents i
futurs? o quins haurien d’ésser els fons que ens corresponguin de les reserves
que té el Banc d’Espanya? O quina seria
la part del Deute Públic que es subrogaria la Generalitat? Hi ha drets i han
deures que es tindrien de negociar i pactar, cal que els nostres líders
polítics ho tinguin ben present, per no fer volar coloms (com està passant
darrerament amb algun polític eixelebrat) i que tota la ciutadania pugui dir la
seva pel que fa a l’exercici real del Dret a decidir, i poder triar el model
d’Estat que volem a casa nostra des d’un punt de vista polític i social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada